أمي لا تبكي (رســــــــــالة من غريق )
..................................................
أمي حقك عليا سامحيـــــــــــــــــــني
دي دمعتك ناااااااااااااااااار على عيــــني
أوعاك يا اما يوم تبكيـــــــــــــــــــــــني
دمعاااااااااااات في قلبي بتكويـــــــــني
بلااااااااااش بكى وبلاااااش دمـــــــــوع
مات الشجر حتى الفـــــــــــــــــــــروع
وبموتي ما اتمنيت رجـــــــــــــــــــــوع
أرجع لفقر كمـــــــــــــان وجــــــــــــوع
أوطي راسي ذل وخضــــــــــــــــــــوع
عاوزينا فيها عبيــــــــد يســــــــــــــوع
صرخاااااااااتي رجت كل الربـــــــــــــوع
صرخاتي صرخت بصوت مسـمــــــــوع
أمي حقك عليا سامحــــــــــــــــــيني
مفيش في الإيد معاها حـــــــــــــــيلة
ومرارها طافحينه بالكيـــــــــــــــــــــلة
لا مستقبل ولا حاضر فيـــــــــــــــــــها
وقالولنا غنو غنــــــــاويــــــــــــــــــــها
وترسى أوم طبل ليـــــــــــــــــــــــــها
و إن زعلت هااااااا، أوم سليــــــــــــــها
ودعينا ربي يخليـــــــــــــــــــــــــــــــها
ولا فينا حد غدر بيــــــــــــــــــــــــــــها
و أدينا اترمينا رمـــــي كلااااااااااااااااااااب
و لا حد منــــا له كشف حســــــــــــاب
و لا قبر و مكتــــوب أساميـــــــــــــــــــنا
حتى البحر ضج وصـــــــــــــــــــــــــــاح
المصري ده عــــاله عالينــــــــــــــــــــا
سامحونا ياناسنــــا وأهليــــــــــــــــــنا
الموج دا كان عــــالي عليـــــــــــــــــنا
وادعولنـــــا أو إدعوا عليــــــــــــــــــــنا
............................................
تحياتى ،بقلم عــــــــــــمر جميــــــل

ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق