الاثنين، 16 مايو 2016

دعوة زفاف ......بقلم السيد أنور إبراهيم محمد





الجزء الثانى من
دموع على سلم الطائرة

{{ دعوة   زفاف}}

ست    الصبايا   فارقتنى

قالت    أسفة    وغدرتنى

لبست خلاص دبلة صديقى

وبعتتلى   دعوة    وعزمتنى
              _______________________

حسيت ساعتها إنى  مسموم

قلبى وفؤادى       آه    مقسوم

والسما  غابت    منها النجوم

وأصرخ وأنادى    من الهموم

يارب           لية      خدعتنى
           _______________________

فضلت  أكتر      من  شهرين

أضحك لكن    قلبى    سجين

وأصحابى فى الغربة  يقولوا

فين ضحكتك  الحلوه فين
             _______________________
رجعت    أكتب       للوجع

وأسال كمان  رمل الودع

والعرافة    تقول   مسكين

قلبك   بية     طعنة سكين

واللى  طعنة   ناس    غالين
             _______________________
وأعود   تانى     لحضن الأم

أبوس ترابها وعلى صدرى أضم

أشوف الطيور         ع العشوش

وأشم  الطيبة         فى الو شوش

وع     النيل      أقف لكن  وحيد

ولموجو أسأل      من           بعيد

لية    البشر لبسين         وشوش

والكدب  لية        مالى النفوس
          _________________________

كنت أتمنى        بكل    حنين

إنى  أكون           علاء   الدين

علشان   بس          ست الحلوين

كان يلزمنى         بجد   فانوس

أطلب        ويقولى              أمين

قول  محتاج      قد   أية فلوس

الجزء الثانى من
دموع على سلم الطائرة

{{ دعوة  زفاف }} بقلم الشاعر

السيد أنور إبراهيم محمد

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ناطرين بكرا تا يجي ... بقلم جميلة نيال

ناطرين بكرا تا يجي ناطرين بكرا تا يجي يطوي بحنانه المسأله و يا ريت بشويِّة أمل معهم كمان بنفسجه يمكن نغني بليلنا و يمكن ن...